Klachtenregelement

ARTIKEL 1 BEGRIPSBEPALINGEN

1. Klacht: Een schriftelijke en uitdrukkelijk als klacht ingediendeuiting van onvrede over de dienstverlening vanKaarsbaan Bewindvoeringen.
2. Rechthebbende: De schuldenaar/ cliënt die onder bewind is gesteld ofvoorheen onder bewind gesteld is geweest.

ARTIKEL 2:

Iedere schuldenaar/ cliënt of organisatie kan een klacht indienen bij de Kaarsbaan Bewindvoeringen. Deze schuldenaar/ cliënt of organisatie kan zich door een gemachtigde of een vertegenwoordiger laten bijstaan, waarvoor in dat geval een schriftelijke machtiging overlegd dient te worden.

ARTIKEL 3:

Klachten kunnen uitsluiten schriftelijk worden ingediend bij Kaarsbaan Bewindvoeringen en dienen voorzien te zien van:

  • De naam en het adres van de indiener
  • Dagtekening
  • Een omschrijving van de klacht en de naam van de onderbewindgestelde als die niet zelf de klacht indient.

ARTIKEL 4a:

Klachten worden behandeld door de bewindvoerder/ curator/ mentor. Deze laat de klacht registreren door de met registratie belaste medewerker. Die draagt er zorg voor dat er binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging verzonden wordt. De bewindvoerder stelt een onderzoek in, formuleert de klacht zo nodig nader, hoort de rechthebbende en/of diens vertegenwoordiger en tracht de klacht door bemiddeling op te lossen.

ARTIKEL 4b:

De behandeltermijn bedraagt in de regel zes weken. De bewindvoerder kan deze termijn, indien nader en zorgvuldiger onderzoek vereist is, verlengen. De schuldenaar/ cliënt of organisatie wordt schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, evenals van de eventuele verdere maatregelen die naar aanleiding van de bevindingen ondernomen zijn of zullen worden ondernomen. Behandeling van de klacht vindt niet in het openbaar plaats.

ARTIKEL 5:

Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling van de klacht zal worden gestaakt als:

  • De onderbewindgestelde of diens gemachtigde zich voor of tijdens de behandeling van dezelfde klacht tot een kantonrechter dan wel rechter-commissaris of een andere burgerlijke rechter wend.
  • De klacht anoniem wordt ingediend
  • Het feit waarop de klacht betrekking heeft langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden.

ARTIKEL 6:

Voelt de rechthebbende zich na de behandeling nog altijd niet gehoord dan heeft die de mogelijkheid zijn klacht onder de aandacht van de rechter-commissaris of kantonrechter te brengen.

ARTIKEL 7:

Een klacht die betrekking heeft op de gedragscode voor Bewindvoerders Wsnp aan de Klachtenadviescommissie kunnen worden voorgelegd.